Douane documenten

Het administratief afhandelen van douane is voor ons bekend werk

Naast dat wij gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van verpakkingen bieden wij ook ondersteuning aan bij het verzenden van verpakkingen. Vervolgens kunnen wij u ook ondersteunen bij de formaliteiten die komen kijken bij de douane. Bij Fladderak regelen wij dit vanuit ons eigen douane-entrepot. Wij vertellen u graag meer over de verschillende douane documenten die wij voorbereiden en hoe wij overige administratieve zaken uit handen kunnen nemen.

Douane documenten
Image
Image
Image
Image

Deze douane documenten zijn noodzakelijk voor een snelle in- of uitvoer

Binnen de categorie douane documenten benoemen we eerst het CvO document. CvO is de afkorting van Certificaat van Oorsprong. Zoals de naam al doet vermoeden moet hiermee de afkomst van de goederen worden vastgelegd. In Nederland wordt dit document afgestempeld door de Kamer van Koophandel. Elk CvO kent een uniek nummer. 

Een ATR-certificaat dient overhandigd te worden als sprake is van handel tussen de Europese Unie en Turkije. Er is namelijk sprake van een douane-unie, waarbij producten vrij van invoerrechten kunnen worden in- en uitgevoerd. Bij relevante handel kunnen wij jou bijstaan bij het invullen en indienen van dit formulier. 

Het EX-A document geeft onder andere aan, aan wie de goederen worden verzonden en waar die uitvoer zal plaatsvinden. Het wordt ook wel omschreven als een uitvoerdocument of exportaangifte. Dit document zal verschaft moeten worden als een zending de Europese Unie verlaat. 

Tenslotte is ook het T1 formulier van belang. Dit formulier ziet met name toe op het binnenlandse vervoer en zorgt ervoor dat wij de goederen na import door kunnen sturen naar ons eigen douane-entrepot. Het is afhankelijk van het type producten dat wordt ingevoerd of dit document vereist is en wij kunnen jou hierover informeren. 

Snel

De tijdelijke invoer van goederen

Ook als je het doel hebt om producten tijdelijk in te voeren in de EU kunnen wij bijstand verlenen en de noodzakelijke douane documenten invullen. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om producten die worden ingevoerd voor tentoonstellingen of voor evenementen. Voordeel is dat hierbij geen invoerrechten betaald hoeven worden, al zullen er nog steeds douane documenten ingevuld moeten worden. Neem daarom contact op voor de mogelijkheden! 

De tijdelijke invoer van goederen
Image
Image
Image

Bij Fladderak maken we gebruik van de meest moderne technologieën

Om het verwerken van douane documenten soepel en efficiënt te laten verlopen maken wij gebruik van het elektronische aangiftesysteem myUnidoc. Dit is afkomstig van Blue Jay solutions. Bijkomend voordeel is dat er niet de noodzakelijkheid is om (elke keer) fysiek een handtekening te kunnen plaatsen onder douane documenten. Er kan namelijk ook een digitale handtekening worden geplaatst. Tenslotte wijzen we graag op het feit dat we AEO gecertificeerd zijn op douanegebied en tevens Erkend Luchtvracht Agent zijn. 

Technologieën

Interesse om het invullen van douane documenten en de administratie uit te besteden?

Ondernemers houden zich liever bezig met het ondernemen dan met de benodigde administratie. Bij Fladderak is het invullen van douane documenten bijna een routineklus geworden. We beschikken over eigen faciliteiten en zorgen daarnaast dat we altijd op de hoogte zijn van relevante wijzigingen en voordelen met betrekking tot belangrijke douane documenten. Neem daarom direct contact op om te kijken of Fladderak ook voor jou deze werkzaamheden uit handen kan nemen.

Uitbesteden?
Image
Image