Fladderak geschiedenis “Hoe het ooit begon” 1995-Heden

Fladderak groeide door en al snel liepen we telkens tegen het feit aan dat de beschikbare ruimte – die wij huurden van Van de Berg Transport – aan de overkant maar tot ca 16:00u gebruikt kon worden. Zij hadden de ruimte na deze tijd weer nodig om hun auto’s binnen te zetten. Dit zorgde voor een dagelijkse puzzel om alles op elkaar af te stemmen. Dit kon en moest beter, zodat we efficiënter en langer konden werken wanneer dat nodig was.

Een nieuwe locatie: Schiehal

Een groot project naderde, waarvoor we een nieuwe locatie huurde: Schiehal. De huidige huurder Rollema Transport verhuisde, waardoor wij de locatie over konden nemen. Van de nodige inspectie op de goederen tot het transport: wij namen het hele project in handen. Een administratieve dagtaak, waar twee man zelfs ter plaatse een eigen kantoor voor kregen!

Na dit geslaagde project hebben wij de Schiehal aangehouden. Het werk vroeg er immers ook naar. Barend Fladderak zat in dubio, want we hadden meer ruimte nodig. Aan de Faradayweg kwam een locatie vrij. Deze was niet 100% optimaal, maar we hadden weinig keuze op dit moment en gingen er dus voor. Deze locatie was een grote lage hal met veel glas dat gebruikt werd als bus garage. De was- en tankstraat zat er zelfs nog in.

Zegwaard de verhuurder, liet zijn panden in die tijd beveiligen door getrainde herdershonden. In de ochtend vergaten we nog wel eens te kijken of de honden al waren opgehaald. Nu zijn we niet snel bang te krijgen, maar dit zorgde toch regelmatig voor spannende momenten met zulke honden!

De uitbreiding

Na een aantal maanden kwamen Barend en Zegwaard tot een overeenstemming en werd er in de Schiehal ruimte voor ons gemaakt. En dat betekende nogal wat: Ineens hadden we een hal van 200mtr lang tot onze beschikking.

Barend liet de bovenloopkraan, welke nog dateerde uit de jaren ‘60, vervangen voor een nieuwe 12,5 tons kraan via onze klant Crane Builders. Ondanks dat het een oude locatie was van de NKF (Nederlandse Kabel Fabriek), hebben wij hier een aantal jaar met plezier gewerkt.
De hallen waren zo groot, dat er diverse bedrijven in gesitueerd waren. Toen er binnen een korte tijd twee branden uitbraken bij onze buren, moesten we één van onze grotere klanten verhuizen, in verband met de brandveiligheid.

Verhuizing naar Rotterdam

Rotterdam was altijd al de wens geweest van Barend. De hal waar we nu in zitten, hebben we een jaar of 2 voor de verhuizing ook al eens bekeken.
Deze hal had dienstgedaan als staal overslag van binnenvaart naar vrachtwagens de hal was geheel open aan de kade kant. Door onze AEO (Authorised Economic Operator) status en andere wensen, moest er wel behoorlijk wat verspijkerd worden. Een kantoor en laaddokken waren er bijvoorbeeld nog niet.

Na het zetten van de handtekeningen ging alles in een rap tempo. Het kantoor werd in no-time gebouwd en bovenop de nieuw te maken laaddokken. We houden wel van een uitdaging, dus de verhuizing hebben we zelf uitgevoerd. Een ploeg ging aan de slag in Delft, de andere in Rotterdam. We huurden extra trailers zodat onze chauffeurs alleen maar hoefde aan- en af te koppelen.
De trailers werden zo goed mogelijk geladen gereedgezet, dus: aanpikken, afleveren en weer een lege trailer mee terug. De chauffeurs konden dit stuk bijna met ogen dicht rijden. Tijdens de verhuizing legden zij tussen Delft en Rotterdam in totaal +/- 12.000km af!

Binnen twee weken was de klus geklaard zonder dat de service naar onze klanten er onder heeft geleden. Het normale werk ging immers uiteraard gewoon door!

Fladderak, 75 jaar later

Eenmaal gesetteld in Rotterdam, wist iedereen snel te wennen. De nieuwe locatie bracht veel nieuwe mogelijkheden met zich mee en met al die kranen werd het onwijs lekker werken. In de tijd dat we er nu zitten, zijn we langzaam begonnen om de kade niet als veredelde achtertuin te hebben, maar het daadwerkelijk efficiënt gebruiken.

Dat klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid was. Als er van huis uit geen standaard kraan staat en dus kranen moet huren, prijs je jezelf vanzelfsprekend uit de markt.

Na een tijdje kwamen we in contact met MCT Lucassen. Zij hebben barges met kranen tot 45 ton aan boord. Wanneer het hen uitkomt, pikken zij de lading gewoon van de kade. Dit begint nu leuke vormen aan te nemen en gaan we uiteraard nog uitbreiden. De samenwerking geeft ons een stuk voordeel om scherp aan te kunnen bieden met ‘oversized’ ladingen.

De nieuwe locatie geeft ons zoveel meer mogelijkheden dan we ooit hebben gehad. We werken gemakkelijker en efficiënter, daarnaast proberen we net als de vracht via onze kade meer activiteiten te ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is Fladderak WRAP-IT. Hiermee krimpen we diverse objecten zoals jachten in, die bescherming bieden tegen vuil en water.

Onze visie voor de toekomst is nog meer een begrip worden in de industriële verpakkingswereld. De vertrouwde werkwijze die u van ons gewend bent zullen wij hierin niet verliezen, maar juist alleen maar verder ontwikkelen.

Ik wil iedereen bedanken die de geschiedenis van Fladderak heeft gevolgd. Hij is heel goed gelezen en we hebben veel complimenten gehad. Fijn om de geschiedenis samen met u te kunnen delen. Op naar net zo’n mooie samenwerking in de toekomst!

Uiteraard kunt u ons blijven volgen via onze site waar ons nieuws te lezen is en op

 

– Jan Fladderak