Geschiedenis Fladderak “Hoe het ooit begon” 1970-1995

Fladderak viert in oktober 2020 haar 75-jarig bestaan. Ter ere hiervan duiken we onze geschiedenisboeken in. In deel 2 van “Hoe het ooit begon”: De verdere groei en verhuizing naar de Binckhorst en Delft(1970-1995)

Fladderak groeide gestaag door en daarmee ook de groter en zwaarder wordende goederen. Ondanks dat Fladderak in die tijd al een bovenloopkraan had – die Pa Fladderak ergens op de kop had getikt – waren sommige goederen toch te zwaar. Hiervoor huurde men in die tijd bij Blansjaar mobiele kranen in.

Doordat de Koninginnestraat een smalle straat was met veel geparkeerde auto’s, moest men langs huizen om te vragen of de auto’s weg konden. Hierdoor kon de kraanwagen zijn draai het terrein op maken. Iedereen in de straat was gewend aan Fladderak, dit was dan ook geen probleem. Als tegenprestatie mocht men op oudejaarsavond de auto parkeren op het terrein van Fladderak.

Een leuke verpakkingsklus op de Koninginnestraat waren de bagage afhanden voor de luchthaven Oranjestad Aruba. Jaren later tijdens een vakantie naar Aruba zei Pa Fladderak: “Kijk, deze hebben wij nog verpakt.”

Toch moest de nostalgie van de Koninginnestraat plaats maken, want de gemeente Den Haag wilde Fladderak op een andere locatie hebben. Door de groei was er te veel overlast en de gemeente wees de locatie Binckhorst aan. In 1980 heeft Fladderak zijn intrek genomen aan de Melkwegstaat 8 op het industrieterrein te Binckhorst.

In eerste instantie 1 loods van 1000m2 met kantoorruimte erboven, maar toen achter deze locatie een houtbewerkingsbedrijf voor kozijnen e.d. failliet ging, heeft Pa Fladderak deze locatie erbij genomen en een deel van de machines overgenomen. De oude lintzaag van toen heeft nog dienstgedaan tot 2015 op onze huidige locatie in Rotterdam.

In die extra ruimte van ca 500m2 hebben wij jarenlang de marshalling en laden van containers verzorgd voor Interbeton die wereldwijd veel bouwprojecten verzorgden voor aanleg van wegen, havens e.d.

Het werk zette goed door en veel projecten van diverse grote klanten – zoals Rijksinkoopbureau RIB – moesten we uitbreiden en kwam een derde loods van 1000m2 vrij vlak naast ons.

Deze loods kreeg gelijk de naam “RIB loods” en dat is tot we gingen verhuizen naar Delft altijd zo gebleven. Ook maakten we inmiddels van het terrein achter de loodsen een klein containerdepot, waar we gemiddeld 20 stuks 20ft containers hadden staan.

In 1984 kreeg Pa fladderak hartproblemen en ging het bedrijf over naar Barend Fladderak om te zorgen dat alles goed geregeld was mocht het toch fout gaan. Gelukkig was dit niet het geval en kon Pa Fladderak nog even door en genieten van Fladderak.

Barend Fladderak wilde expansie in het bedrijf en richtte in 1986 daarom Flash (Fladderak Airfreight Systems Hollande naam van een koeriersbedrijf waardoor de naam FlairCargo is geworden. Flaircargo maakte een mooie start en even erna werd ook Flairmaritiem geboren om de groep compleet te maken.

De ruimte bleef toch altijd een beetje behelpen, met name doordat het oude loodsen waren met veel kleine ruimtes. De Binckhorst zelf was ook een groot probleem, want om in de loop van de middag het industrieterrein af te komen moest je af aan toe al een half uur tot uur rekenen.